TEAMS IN ACTION

Follow the daily routine of the mission at the schools!

5è PRI

2024-2025 / Make the invisible visible

5th · Col·legi Sant Lluís
Barcelona · Barcelona
Lab1 Matter
Do things exist if we can’t see them?

La reacció química amb 3 estats de la matèria!
20/11/2024

0.Presentació: Som del Col·legi Sant Lluís de Nou Barris, Barcelona, i cursem 5è de Primària. Ens diem Papagenos/as (en honor al personatge de la flauta màgica de Mozart). Us adjuntem les nostres conclusions i reflexions del LAB 1, ho hem fet en grups de 6, i aquestes són les millors respostes entre tots els grups. 1. Només existeix el que veiem? No perquè hi ha partícules i àtoms que no veiem, o un munt d'éssers vius que sense el microscopi no podríem veure. 2.Els tres estats que podem trobar en una matèria? Els 3 grans estats de la matèria són: el líquid, el sòlit i el gasós. Per posar un exemple, podem parlar de l'aigua, que la podem trobar en estat sòlid (gel), líquid (mars, oceans i rius) i en vapor (gasós), com quan bullim per cuinar a casa. 3.Es pot produir un canvi d'estat? Sí, es pot produir un canvi d'estat en una reacció química (com la que hem fet amb l'experiment, on el vinagre i el bicarbonat reaccionen i creen una nova matèria, el diòxid de carboni). De fet, en l'experiment del LAB 1 creem l'últim estat que ens faltava, el gasós, ja que el líquid i el sòlid ja els teníem. 4. Què és la densitat? És el pes (massa/volum) de la matèria que pot estar en qualsevol dels estats. Com més dens més a prop del fons estarà. 5.La densitat ha sigut important en aquest experiment? Ha aparegut a tots els experiments en l'experiment de l’espelma com que és més dens desplaçava l'oxigen a l’espelma i l’espelma no tenia oxigen i s’apagava.


Lab2 Force
Why do things move?

El poder de la força invisible!
17/02/2025

Com que tots els materials (de l'experiment) són conductors d'electricitat, tenen àtoms, i per tant, tenen electrons, i hem de portar-los del pol positiu al negatiu (oposat). Gràcies als cables movem els electrons cap a la bombeta amb un cable i un altre cap al pol oposat de la pila. El cable enrotllat al voltant de la brúixola i connectat a la pila, fa que la brúixola ja no apunti al nord. Això succeeix gràcies a que hi ha una força influent, aquesta és la força elèctrica. Quan acostem l’imant, fa que la força elèctrica es torni en electromagnètica, això passa perquè el camp magnètic s’ha fusionat amb l’electricitat. L’imant busca l'atracció (el nord) o el repoliment (el sud).En el primer cas (pregunta 1), la força elèctrica és la que mou l’agulla, tot generant un camp magnètic (Llei d’Ampère). En el segon cas (pregunta 2), el camp magnètic generat pel corrent és més fort i pot alterar més el comportament de la brúixola, fent que l’agulla es mogui de manera inesperada.Com bé diu el seu nom, "electromagnètica", "electro-" d'electricitat (formada per la pila) i "-magnètica" de magnetisme (produïda per l'imant). Així doncs, el terme "electromagnètic" fa referència a la interacció entre camps elèctrics i magnètics.


Lab3 Energy
What causes matter to change?

La força de l'energia solar!
29/04/2025

La lupa concentra i focalitza la llum solar en un únic punt. Aquesta concentració d’energia fa augmentar considerablement la temperatura en aquesta zona, fins al punt que pot fondre o degradar materials com el plàstic. Tot i que la seva funció principal no és augmentar la temperatura de l’aire, aquest efecte tèrmic pot provocar que, en escalfar-se l’aire dins d’un globus, augmenti la pressió interna fins a fer-lo explotar. Veiem els objectes de colors diferents perquè reflecteixen la llum de manera diferent. Cada color absorbeix una part de l’espectre de la llum blanca i en reflecteix una altra. Els colors foscos, com el negre, absorbeixen gairebé tota la llum incident i, per tant, acumulen més calor, mentre que els colors clars, com el blanc, reflecteixen la major part de la llum i s’escalfen menys. Per això, un globus negre esclata abans que un de blanc quan es posa sota una lupa, ja que absorbeix més energia i l’aire del seu interior s’escalfa més ràpidament. Quan la llum solar incideix sobre la pell, activa el pigment de la melanina. Aquesta reacció provoca una intensificació del color de la pell com a mecanisme de protecció davant la radiació ultraviolada, i és per això que ens bronzegem. L’energia solar és present constantment al nostre entorn, i en aquest cas, mitjançant una lupa, es pot concentrar aquesta energia de forma intensa i localitzada.







An initiative from:


Alba

Partner institutions:


Produced by:


eduXarxa

We use our own and third-party cookies for analytical and technical purposes; processing data necessary for the creation of profiles based on your browsing habits.
You can get more information and configure your preferences from 'Cookie settings'.

Cookie settings